Dziś mamy 2 stycznia 2025, czwartek, imieniny obchodzą:

30 grudnia 2024

Ciężarówki omijają wagę na "dziesiątce". Kierowcy chcą uniknąć kar

fot. NŁ

fot. NŁ

Kierowcy nadmiernie załadowanych ciężarówek, aby uniknąć kar omijają odcinek drogi# krajowej, na którym umieszczona jest waga na wysokości Lubaszcza. Stwarza to ryzyko uszkodzeń dróg gminnych i powiatowych. Potrzeba więcej kontroli zarówno krajowej „dziesiątki” jak i bocznych dróg.

 

Między Nakłem a Lubaszczem na drodze krajowej nr 10 znajduje się tzw. waga preselekcyjna. To specjalny system, który ma na celu sprawdzenie wagi pojazdów. Jak działa? W jezdni umieszczone są czujniki, a kiedy przejeżdża po nich nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. W chwili przekroczenia dopuszczalnych parametrów, taka informacja trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na wadze stacjonarnej. Gdy potwierdzone zostanie przeciążenie pojazdu, nakładana zostaje kara. Jednak, co zauważyli mieszkańcy okolicznych miejscowości znajdujących się przy wadze preselekcyjnej, coraz częściej zdarza się, że kierowcy omijają ten odcinek krajowej dziesiątki.

Chcą uniknąć kary

Problem z przeciążonymi ciężarówkami, które omijają dziesiątkę, jest zauważalny zwłaszcza w czasie kampanii cukrowniczej. Wielu kierowców ciężarówek, zdając sobie sprawę, że ich pojazdy są przeciążone ładunkami chcą uniknąć kary więc jeżdżą przez Olszewkę, Bielawy i Lubaszcz. Zwrócił na to uwagę radny Rady Miejskiej w Nakle Kamil Miśkiewicz, który wyjaśnił cały proceder uprawiany przez kierowców. – Pojawił się problem z nieuczciwymi przewoźnikami, którzy w celu ominięcia wagi preselekcyjnej na DK10, przemierzając naszą gminę z kierunku zachodniego na wschodni, korzystają z drogi gminnej biegnącej z Lubaszcza do Olszewki, aby potem drogą powiatową Zabartowo-Nakło dotrzeć do miasta i dalej do cukrowni. Taki sam proceder zauważyłem po drugiej stronie DK10, gdzie przewoźnicy korzystają z niedawno wybudowanej ulicy Puchacza, włączając się z powrotem na DK10 przez wjazd do stacji paliw Seydak – przedstawił problem radny Miśkiewicz. Zaapelował do władz gminy o interwencję u policji jak i wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego. – Nie możemy pozwolić na niszczenie infrastruktury, którą z wielkim trudem i ogromnymi nakładami każdego roku budujemy czy modernizujemy – zaapelował radny. Sytuacja wcale nie jest nowa i cyklicznie się powtarza. Na początku tego roku opisywaliśmy na łamach GR Powiat, ten problem zgłaszany przez jednego z mieszkańców Olszewki. Mieszkańcy tej jak i innych miejscowości w pobliżu denerwują się tym, że ich lokalne gminne i powiatowe drogi są rozjeżdżane i w efekcie niszczone przez ciężkie transporty. – Skoro omijają wagę na krajówce, która jest drogą lepszą, przeznaczoną dla dużych aut, to co się stanie zaraz z naszą drogą w Olszewce? Potem będzie pretensja o zły stan drogi do urzędu. Winę mają kierowcy, ale też policja i inne służby mogłyby się sprawą zająć – skomentował mieszkaniec Olszewki.

Statystyk nie ma

Służby wiedzą o problemie i podejmują działania. Podobnie było na początku roku, gdzie zadeklarowano większą ilość kontroli. Po zgłoszeniu radnego i mieszkańców policja zadeklarowała kolejne działania i zapewniła, że kontrole już są. – Systematycznie policjanci prowadzą działania wspólnie z inspekcją ruchu drogowego, w trakcie których kontrolują przestrzeganie przez kierowców przepisów związanych z transportem drogowym – zapewnił st. sierż. Kamil Smoliński oficer prasowy KPP w Nakle. Podobnie o swoich działaniach zapewnia Wojewódzki Inspektorat Ruchu Drogowego w Bydgoszczy, do którego została skierowana interpelacja radnego. – Informacje zostały przekazane inspektorom celem wykorzystania podczas prowadzonych czynności kontrolnych na drogach gminy Nakło. Kontrole tonażu w powiecie nakielskim, w tym na DK 10 prowadzone w są z dużą intensywnością - kontrole dróg alternatywnych zostały również zaplanowane – zapowiedział z kolei Piotr Stępień zastępca naczelnika wydziału inspekcji WITD w Bydgoszczy. Chociaż wiadomo, że kierowcy uprawiają taki proceder, właściwie nie ma statystyk dotyczących tego, ile jest takich przypadków nadmiernie załadowanych ciężarówek na drogach. – Nie ma możliwości zweryfikowania zgłoszeń – przekazał st. sierż. Smoliński z KPP w Nakle. – Z uwagi na fakt, iż WITD w Bydgoszczy jest tylko użytkownikiem wag preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu, a nie ich właścicielem, to nie prowadzi statystyk dot. ilości przejeżdżających przez wagę pojazdów z przekroczonym tonażem – poinformował Piotr Stępień. Za działanie całego systemu wagi preselekcyjnej odpowiada GDDKiA. Jednak jak przekazał rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA, instytucja ta również nie posiada statystyk dotyczących przekroczeń dopuszczalnego tonażu. Wiadomo, że przekroczenia są, ale ile ich jest i jak są one duże tego już służby nie przekazują.

Źródło:  

Oceń artykuł: 3 4

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (23) Zgłoś naruszenie zasad

    • 3 (5)

    Rudki, w dniu 30-12-2024 18:07:02 napisał:

    Przecież wystarczy iść na wagę spacerkiem i poprosić o dokumenty. Ciężko??

    odpowiedz

    • 4 (10)

    max, w dniu 30-12-2024 18:44:36 napisał:

    I właśnie ITD powinno stanąć przy wadze w cukrowni.

    odpowiedz

    • 2 (6)

    Helena Iglińska, w dniu 30-12-2024 19:22:05 napisał:

    Chciałabym Pozdrowić wszystkie panie. My coś wiemy o wagach i zawsze staramy być się leciutkie jak piórka niech chłopaki się trochę pomartwią. Pozdrawiam wszystkie dziewczyny z naszego regionu i życzę dobrego 2025 roku wasza Helena

    odpowiedz

    • 1 (3)

    Patio, w dniu 30-12-2024 19:34:44 napisał:

    Płacę są za małe zs mało pracowników itd. Kierowcy ciągników siodlowych nir robią sobie nic z przepisów znów rozjeżdża naklo

    odpowiedz

    • -1 (1)

    G, w dniu 30-12-2024 19:44:49 napisał:

    Podobnie siędzieje w Kcyni koło stadionu. Tam kierowcy wjeżdżają na wagę jednym kołem!

    odpowiedz

    • -2 (8)

    Mieszkaniec olszewki , w dniu 30-12-2024 19:46:23 napisał:

    Niech się wezmą wreszcie za porządne remonty dróg niż stękać na kierowców tira... droga z nakla w stronę Witosława jest już w opłakanym stanie od kilku lat i tego nie zrobili kierowcy tira tylko urzędnicy i radni którzy remontowali odcinek naklo-Witosław kładząc masę na śrubokręt do 5cm około 10lat temu. jakby była zrobiona normalnie droga jak powinno być zrobione by nie było tego płaczu mieszkańców... ps. Jakby mieszkaniec olszewki nie zaznaczył swoim sprajem uskoku na łuku koło dom nr 9 do dziś by była tam dziura bo zarządcy drogi kilka lat ją omijali a łatali malutkie dziurki...

    odpowiedz

    • -1 (11)

    Kurkowe mocne, w dniu 30-12-2024 20:02:47 napisał:

    A po co tam do witoslawia drogę robić? 3 ludzi na krzyż mieszko i rych drogę potrzeba, ja wy tej ja! So wąskotorowkje łodpolta jak źle w dupice!

    odpowiedz

    • 0 (4)

    szybki i cukrowaty, w dniu 30-12-2024 20:33:22 napisał:

    Ale te wykroczenia są tylko w czasie kampanii buraczanej. Gdy się skończy wszystko będzie zgodnie z prawem. A puki co policja będzie przymykać oko. Jak zwykle w takich przypadkach.

    odpowiedz

    • 0 (2)

    Mieszkańcy , w dniu 30-12-2024 22:20:56 napisał:

    Jak jadą pusto przez Dworcowa, to cała ulica się trzęsie.

    odpowiedz

    • 4 (6)

    Laki, w dniu 31-12-2024 02:20:22 napisał:

    Ta z waga pod cukrownia i jeszcze na testy brac bo porobieni jeżdżą. Nakielska policja nic nie potrafi.

    odpowiedz

    • -1 (1)

    MIKE, w dniu 31-12-2024 07:59:00 napisał:

    Zacznijmy od tego że przeladowane auta ciezarowe w czasie kampani są dlatego że te Polskie cukrownie to Patologia i płacą przewoźnikowi za drugie netto(tak jak rolnikowi) jak by miał płacone za to co przywiózł to by woził normalnie

    odpowiedz

    • 3 (3)

    Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 10:02:22 napisał:

    Coś tu nie gra bo mieszkam na Dworcowej i nic takiego nie ma miejsca. A pociągi nie przeszkadzają . Co za bezmózgi na tym portalu. A może zamknąć Cukrownię, zakazać przejazdu pociągów coś kiedyś nie przeszkadzało wam delikatni ludzie . Jak przeszkadza wam życie społeczne to w Bieszczady bo innego miejsca dla takich mięczaków nie widzę.

    odpowiedz

    • -1 (1)

    Kapo, w dniu 31-12-2024 10:44:28 napisał:

    Itd jeszcze czasem widać,ale policja Nakielska to już jak całe Nakło,stan umysłu.

    odpowiedz

    • -2 (2)

    Doktor , w dniu 31-12-2024 10:49:50 napisał:

    Mieszkaniec dworcowej zacznij się leczyć bo będzie za późno. Słuchu już nie masz tak się zaczyna.

    odpowiedz

    • 1 (1)

    Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 11:01:41 napisał:

    Ty doktor debil czy coś innego. Patrole nakielscy a słuch mam dobry wręcz nadzwyczajny i wiek na bank młodszy od ciebie ciemniaku. Zmień lekarza bo ten u którego się leczysz to ciebie oszukuje. Pozdrawiam i życzę w nowym roku więcej rozumu, bo może być za późno.

    odpowiedz

    • 1 (1)

    Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 11:04:59 napisał:

    Patologia tego portalu w natarciu Kapo,Doktor i kto jeszcze dołączy do zespołu idiotów.

    odpowiedz

    • -2 (2)

    Obywatel , w dniu 31-12-2024 12:11:25 napisał:

    Koło cukrowni powinni stać ale wiadomo głośno się zrobiło po kampanii jak co roku

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -1 (1)

    Kierowca EU, w dniu 31-12-2024 21:34:10 napisał:

    Taka Cukrownia nie powinna wypuścić takiego pojazdu z firmy ( ważenie przed zaladunkiem i ważenie po zaladunku) i z takim kwitkiem kierowca jedzie w razie,,W,, kierowca kryty i całą odpowiedzialność ponosi załadowca towaru i się skończy, PATOLOGIA DROGOWA Z PRZECIĄŻONYMI CIĘŻARÓWKAMI,

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Były kierowca Petro trans , w dniu 31-12-2024 22:59:59 napisał:

    jeżeli chodzi o itd to walą z policją w hu...a! Co to za problem wyłapać wszystkie szorty jeżdżące na kampani mowa tu o firmie petro-trans z gromadna.moze w końcu skończy się jazda na magnesie na wczesnym pierwszym kółku i stanie z magnesem przyklejonym pod cukrownią.Łamią przepisy nagminnie bo z karty kierowcy wsiadają na tarczkowozy i jeżdżą 7dni w tygodniu po 14 h.żądam ścigania i pismo z filmem który pokazuje preceder typu magnes wysyłamy do GITD.powodzenia !!!

    odpowiedz

    • -1 (1)

    Anonim, w dniu 01-01-2025 08:44:10 napisał:

    Trzeba zacząć od tego ,że przewoźnicy mają płacone za tzw. Drugie netto, które jest obliczone po potrąceniu zanieczyszczeń. Przewodnik tak naprawdę nie wie ile to będzie procent potrącenia z wagi fizycznej którą wiezie.. Stawki powinny być płacone za faktyczną fizyczną załadowaną masę towaru. Może ktoś zwróci uwagę na ten aspekt. Przewoźnik tak naprawdę jedzie w ciemno ,bo nie wie czy to 10, 15, czy 30 procent zanieczyszczeń odliczonych od masy przewiezionego ładunku. Bywają sytuacje,że po potrąceniach orzewoznik wykonał usługę za darmo, lub poniżej kosztów. Proszę się zastanowić, czy to jest normalne. Czy urzędnik stanowiący durne przepisy dopłaca do pracy ,którą wykonuje. Tyle w temacie. Pozdrawiam serdecznie.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 0 (2)

    Anonimy, w dniu 01-01-2025 11:39:45 napisał:

    Firma z Gromadna największym pośmiewiskiem na cukrowni (plemniki)

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Zdjęcia do dokumentów
35,00 złPLN
Aparat dla dzieci
99,00 złPLN
Korzystanie ze środowiska
500PLN
Szkolenie okresowe pracowników
89PLN
Szkolenie z pierwszej pomocy
49PLN
Szkolenie bhp dla studentów
79PLN
0

Nowe przepisy. Zmieniły się zasady selektywnej zbiórki odpadów

Od 2025 roku, zgodnie z przepisami UE, wchodzi w życie obowiązek selektywnego #zbierania odpadów typu: tekstylia, odzież, obuwie. To zadanie gmin, które jest realizowane w ramach Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Każda gmina zobowiązana jest ustanowić przynajmniej jeden taki punkt na swoim terenie. To tam powinny trafiać rzeczy, którym można dać drugie życie!

(czytaj więcej)
0

Znakowanie owoców i warzyw. Obowiązują nowe przepisy

Wystawiając świeże owoce i warzywa na sprzedaż, należy stosować obowiązujące# unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania żywności. Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów.

(czytaj więcej)
0

System lokalizacji AML. Nowoczesne technologie służące ratowaniu życia

Rozpoczyna się tworzenie systemu, który ułatwi służbom ratowniczym #dotarcie do osób wzywających pomocy. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) podpisał umowę z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), aby wprowadzić nowoczesny system lokalizacji o nazwie AML (Advance Mobile Location). System tworzony we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, pomoże szybciej i dokładniej znaleźć osoby w potrzebie. Na realizację projektu przeznaczone zostanie prawie 33 miliony złotych. Jego pełne uruchomienie przewidziane jest w 2027 roku.

(czytaj więcej)
0

Ile dni wolnych od pracy? Kalendarz na 2025 rok

Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy określa# 13 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Warto tak zaplanować swój urlop, aby zyskać więcej dni wolnego. Sprawdzamy, kiedy przypadają święta wolne od pracy w 2025 roku.

(czytaj więcej)