Długo wyczekiwana inwestycja. Ruszają prace na odcinku Mrocza–Prosperowo

fot. archiwum
Po wielu latach starań mroteckiego samorządu oraz licznych apelach ze strony społeczności lokalnej#, podpisana została umowa dotycząca wykonania robót budowlanych na Drodze Wojewódzkiej nr 243 na odcinku Mrocza–Prosperowo. Pierwszy etap prac obejmie odcinek o długości 2 km.
Obiecanki cacanki
O pogarszającym się z roku na rok stanie Drogi Wojewódzkiej nr 243 relacji Mrocza–Prosperowo pisaliśmy już wielokrotnie, a politycy regularnie karmili lokalną społeczność obietnicami bez pokrycia w zakresie rychłego przeprowadzenia remontu w/w drogi. Już w 2018 roku, czyli tuż przed wyborami parlamentarnymi, ówczesny wicemarszałek województwa kujawsko–pomorskiego zadeklarował, że droga będzie remontowana. Ostatecznie nic takiego się nie stało, a słowa Dariusza Kurzawy okazały się niczym innym, jak kiełbasą wyborczą, bowiem kilka miesięcy później ówczesny wicemarszałek wybrany został na Posła na Sejm RP trwającej jeszcze kadencji, a do tematu remontu DW nr 243 już nigdy w swoich wypowiedziach oficjalnie nie powrócił.
Wśród podobnych obietnic warto też przypomnieć sytuację z września 2021 roku, kiedy to zorganizowano specjalne spotkanie połączone z oględzinami drogi wojewódzkiej relacji Mrocza–Prosperowo. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele mroteckiego samorządu a także marszałek województwa kujawsko–pomorskiego Piotr Całbecki,
Podczas tego spotkania dokładnie omówiono temat związany z możliwością przebudowy znajdującej się w opłakanym stanie drogi wojewódzkiej, na który składają się m.in. nierówna nawierzchnia oraz rosnące bardzo blisko krawędzi jezdni drzewa. Wówczas z ust marszałka Piotra Całbeckiego padły konkretne deklaracje związane z DW nr 243. Stwierdził on, że remont drogi rozpocznie się już w 2022 roku. Jak jednak wiemy – tak się nie stało. A plany były dosyć konkretne, bowiem mowa była o poszerzeniu drogi do 6 metrów na jej całym odcinku. Obecnie taki standard występuje jednak tylko w nielicznych miejscach DW nr 243. Zaplanowana była również częściowa wycinka drzew oraz usunięcie korzeni – wszystko po to, by nie powodowały one podnoszenia nowej infrastruktury. Ponadto wymieniona miała zostać konstrukcja drogi, która aktualnie nie spełnia parametrów nośności.
Natura pokrzyżowała plany?
Składanie przez polityków obietnice bez pokrycia to coś, do czego mrotecki samorząd w kwestii DW nr 243 zdołał się już przyzwyczaić. Można było się łudzić, że tym razem coś się zmieni, bo w sprawę zaangażował się sam marszałek Piotr Całbecki, ale ostatecznie skończyło się tak, jak zawsze. Ale czy na pewno? Wicemarszałek Zbigniew Sosnowski oznajmił, że dyskusja o remoncie drogi toczy się na poważnie już od ponad 2 lat. – Problemu nie stanowiły dla nas pieniądze, bo na remont tej drogi zabezpieczyliśmy już kwotę 10 mln zł. Na przeszkodzie w realizacji tego zadania stanęła nam przyroda, a konkretniej – drzewa. Aby dokonać solidnego remontu, zmuszeni jesteśmy wyciąć ich naprawdę wiele. (…) To jest moje niepowodzenie, że ta droga jest nierealizowana – przyznał wicemarszałek, którego wypowiedź uzupełnił dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Przemysław Dąbrowski. – O tym, że remont tej drogi jest potrzebny, mnie osobiście przekonywać nie trzeba, bo swego czasu jeździłem nią codziennie, kiedy to pełniłem funkcję kierownika budowy mroteckiej obwodnicy. Dokładnie wiem, o co państwo walczycie. 10 stycznia 2022 roku złożyliśmy pierwszy wniosek o wycinkę drzew. Aby było w pełni bezpiecznie, konieczna jest wycinka drzew z obu stron jezdni. Ostatecznie jednak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał nam odmowną decyzję, bo mowa była o wycince łącznie 141 drzew. W międzyczasie wykonaliśmy także raport bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przystąpiliśmy do zlecenia badań mchów i porostów znajdujących się na drzewach. W sierpniu 2022 roku specjaliści dokonali oglądu tych drzew i okazało się, że na kilkunastu drzewach wykryto zagrożone gatunki porostów, co niestety nie ułatwiło nam całej sprawy – mówił dyrektor ZDW w Bydgoszczy.
Umowa podpisana!
Urzędowi Marszałkowskiemu ostatecznie udało się załatwić wszelkie formalności związane z szeroko pojętym zagadnieniem ochrony środowiska, efektem czego było podpisanie umowy na odnowę nawierzchni DW nr 243 na odcinku Mrocza–Prosperowo. Będzie to pierwszy etap prac, który obejmie odcinek liczący łącznie 2 km drogi. Za realizację inwestycji odpowiedzialna jest wyłoniona w przetargu firma REDON z siedzibą w Nakle, która za wykonanie robót budowlanych zażyczyła sobie 4 mln 483 tys. zł. Nakielska firma musi się wyrobić z pracami do 14 września bieżącego roku.
W zakres prac wchodzić będą kolejno: roboty przygotowawcze, rozbiórkowe, odnowa nawierzchni jezdni, odtworzenie poboczy drogi i przydrożnych rowów, odnowę istniejących skrzyżowań i zjazdów do przyległych nieruchomości, remont peronów, chodników i przepustów, montaż nowych barier sprężystych, odtworzenie oznakowania poziomego oraz remont głęboki poprzez wymianę konstrukcji nawierzchni drogi. A kiedy rozpocznie się drugi etap prac? – Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w roku bieżącym – oznajmił wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.
Tym samym wszystko wskazuje na to, że po wieloletnich obietnicach, lokalna społeczność w końcu doczeka się remontu drogi – a przynajmniej jej części, która obecnie jest w trakcie realizacji.
Źrodło:
Czytaj również
Dodaj komentarz
Po Wielkanocy zostało jedzenie? Nie wyrzucaj - podziel się!

Po Wielkanocy zostaje # sporo jedzenia. Warto się nim podzielić.
(czytaj więcej)Ciechocińskie tężnie. Coraz bliżej wpisania na listę UNESCO

Zespół zabytkowej warzelni soli w Ciechocinku# został zarekomendowany przez Komitet ds. Światowego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce do wpisania na krajową listę informacyjną, która otwiera drogę do międzynarodowego uhonorowania naszego unikatowego zabytku techniki i wpisania go na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Ziemi. Jak możesz się zaangażować?

22 kwietnia swój dzień obchodzi # Ziemia. Pierwszy w historii Dzień Ziemi odbył się w 1970 roku, a jego idea została zapoczątkowana przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona, który będąc w 1969 roku świadkiem katastrofy ekologicznej postanowił taki dzień zorganizować.
(czytaj więcej)Tradycje wielkanocne. Dominuje symbolika zwycięstwa życia nad śmiercią

Wielki Tydzień i Wielkanoc to czas obrzędów# religijnych związanych ze śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa. Cykl świąteczny rozpoczyna Niedziela Palmowa, a kończy śmigus dyngus w Wielkanocny Poniedziałek.
(czytaj więcej)
Komentarze (14) Zgłoś naruszenie zasad
cna, w dniu 13-08-2023 17:01:10 napisał:
odpowiedz
Kierowca , w dniu 13-08-2023 17:04:58 napisał:
odpowiedz
Ruski agent Balbina , w dniu 13-08-2023 17:57:00 napisał:
odpowiedz
Mieszkaniec, w dniu 13-08-2023 19:36:56 napisał:
odpowiedz
były ormowiec , w dniu 13-08-2023 21:22:01 napisał:
odpowiedz
kierowca, w dniu 13-08-2023 21:25:27 napisał:
odpowiedz
Gość, w dniu 13-08-2023 23:02:43 napisał:
odpowiedz
Xp312, w dniu 14-08-2023 06:48:55 napisał:
odpowiedz
On, w dniu 14-08-2023 06:57:36 napisał:
odpowiedz
były ormowiec, w dniu 14-08-2023 09:01:51 napisał:
odpowiedz
mieszkanka , w dniu 14-08-2023 16:59:23 napisał:
odpowiedz
Franek, w dniu 14-08-2023 20:07:29 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!