Dziś mamy 5 lutego 2025, środa, imieniny obchodzą:

17 stycznia 2025

Mieszkańcy są przeciw! Pod petycją podpisało się 212 osób

14 stycznia w murach mroteckiego Urzędu Miejskiego odbyło# się specjalne zebranie mieszkańców Mroczy dotyczące złożonego przez Sebastiana Daronia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zbieraniu odpadów na działce ewidencyjnej nr 350 (obręb Mrocza). Mieszkańcy zapoznali się ze szczegółami planowanego przedsięwzięcia, wyrażając przy tym swój stanowczy sprzeciw wobec prowadzenia takiego rodzaju działalności między ulicami Kościuszki a Leśną w Mroczy.

Podczas wtorkowego spotkania mrotecka radna Wioletta Wika-Lewandowska wręczyła burmistrzowi petycję z podpisami aż 212 mieszkańców. W piśmie przedstawione są obawy lokalnej społeczności związane z potencjalnym uruchomieniem działalności polegającej na zbieraniu odpadów przy ul. Kościuszki w Mroczy. – Z poczynionych przez nas ustaleń wynika, że na działce nr 350 usytuowanej między ulicami Kościuszki oraz Leśną planowana jest inwestycja prywatnego przedsiębiorcy mająca polegać na utworzeniu miejsca parkowania samochodów ciężarowych z zawartością odpadów komunalnych oraz stacjonowania kontenerów zawierających odpady komunalne. Jako mieszkańcy Mroczy, a głównie Osiedla Stare Miasto, wyrażamy stanowczy sprzeciw powstaniu inwestycji, która polegałaby na zbieraniu odpadów w planowanej lokalizacji. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że działka nr 350 usytuowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych na ul. Kościuszki, a także na ul. Leśnej. W ostatnich latach powstało na tej części osiedla wiele nowych budynków mieszkalnych. Mieszkańcy planujący osiedlić się na stałe w naszym mieście zainwestowali ogromne środki finansowe, mając nadzieję na zamieszkanie wielopokoleniowe w dotychczas sprzyjających warunkach. Ponadto, społecznie kontrowersyjna inwestycja negatywnie wpłynie na wartość nieruchomości położonych nie tylko w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Według wycen przeprowadzonych w podobnych miejscowościach, wartość nieruchomości położonych w promieniu do 1,5 km może spać nawet o 30%. Powstanie składu odpadów na działce nr 350 w znacznym stopniu może wpłynąć na nasze zdrowie za sprawą odoru fermentujących odpadów komunalnych, a także rozmnażania się wszelkiej maści insektów i gryzoni. Wnosimy więc o uznanie nas, mieszkańców osiedla Stare Miasto – jako stronę w prowadzonym postępowaniu administracyjnym, mimo że postępowanie dotyczy nieruchomości prywatnej oraz umożliwienie pełnego udziału w konsultacjach społecznych – czytamy w piśmie.

Jakie odpady zamierza gromadzić wnioskodawca?
Na wstępie warto nadmienić, że wnioskodawca odbiera odpady komunalne zmieszane od mieszkańców na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej, dlatego też w związku z prowadzoną działalnością odpady miałyby być gromadzone w przeznaczonych do tego kontenerach oraz pojemnikach w celu zgromadzenia ich odpowiedniej ilości do transportu – odpowiednio do recyklera lub instalacji komunalnej. Mowa tu o takich odpadach jak: opakowania z papieru i tektury, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania z metali, opakowania wielomateriałowe, zmieszane odpady opakowaniowe, opakowania ze szkła, odpady betonowe oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, gruz ceglany, odpady materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, zmieszane odpady z betonu lub gruzu ceglanego, urządzenia zawierające freony, leki, zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, odpady ulegające biodegradacji, niesegregowane zmieszane odpady komunalne. Przewiduje się wydzielenie na działce ok. 500 metrów kwadratowych, które będzie przeznaczone na miejsce do postawienia kontenerów i pojemników, w których zbierane będą odpady (2 kontenery o pojemności 35 metrów sześciennych, 2 kontenerów o pojemności 30 metrów sześciennych, 1 kontener o pojemności 18 metrów sześciennych, 1 kontener o pojemności 13 metrów sześciennych, 1 kontener o pojemności 10 metrów sześciennych, 4 pojemniki z pokrywkami o pojemności 1100 litrów każdy oraz 1 pojemnik zamykany z przeznaczeniem na użyty sprzęt elektryczny i elektroniczny). Jak więc się dowiedzieliśmy wnioskodawca – Sebastian Daroń – jest aktualnie odpowiedzialny za odbiór odpadów komunalnych zmieszanych z terenu gminy Mrocza, jednakże obecnie prowadzi on swoją działalność w Krukówku – od 1994 roku, jednakże chciałby ją przenieść do Mroczy. Taki zamiar nie do końca podoba się mieszkańcom miasta.

W poszukiwaniu kompromisu
Tym samym mieszkańcy nabrali obaw co do tego, że w przypadku rozpoczęcia działalności w Mroczy za kilka lat wnioskodawca mógłby nieco bardziej „rozszerzyć” bazę gromadzonych przez siebie odpadów – i to zgodnie z prawem. Ponadto mieszkańcy obawiają się tego, że na wskazanej przez wnioskodawcę działce odpady będą przez dłuższy czas magazynowane, co może doprowadzić do „wylęgarni” insektów oraz występowania znaczącej ilości gryzoni.
Ostatecznie zarówno burmistrz Mroczy, jak i wnioskodawca zapewnili mieszkańców o swoich „dobrych” zamiarach i jednoczesnej próbie poszukania kompromisu – Rozumiem Wasze obawy, bo też bym nie chciał, aby ktoś mi pod nosem zrobił wysypisko śmieci, ale to już ustaliliśmy. Mogę tutaj jedynie obiecać, że usiądę do rozmów z burmistrzem i też uważam, że uda nam się dojść do kompromisu, albo znaleźć po prostu inne miejsce, które nie będzie nikomu przeszkadzało. Chodzi o to, żeby każdy był zadowolony. Jestem stąd i nie zamierzam z nikim walczyć. Chcę jednak dalej prowadzić swoją działalność gospodarczą – nadmienił Sebastian Daroń.

Podsumowując – mieszkańcy nie wyrażają zgody na to, aby aktualnie złożony przez Sebastiana Daronia wniosek zyskał akceptację mroteckich władz z uwagi na zbyt duży zakres odpadów, które mógłby zbierać na działce przy ul. Kościuszki. Tym samym jeśli wnioskodawca nie będzie chciał znacząco ograniczyć ilości rodzajów odpadów, najpewniej będzie zmuszony do poszukania innego miejsca do prowadzenia swojej działalności.

Cały przebieg sprawy można śledzić na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Mrocza w zakładce Ochrona Środowiska albo przyjść do Urzędu Miejskiego i skontaktować się z osobą prowadzącą sprawę, czyli w tym przypadku z Magdaleną Kobylarz.

Oceń artykuł: 2 3

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (5) Zgłoś naruszenie zasad

    • -1 (1)

    TopSekret, w dniu 17-01-2025 17:05:49 napisał:

    A jak tam umowy w urzędzie?

    odpowiedz

    • 5 (7)

    O, w dniu 18-01-2025 09:11:39 napisał:

    Bo przecież gmina robi co im się żywnie podoba. A ludzie,a ludzie nic nie musza wiedzieć bo i poco. Wtedy stawiają gdzie chcą i co chcą bez większych problemów

    odpowiedz

    • 3 (5)

    SM, w dniu 18-01-2025 10:23:36 napisał:

    Na tych zdjęciach to radni wyglądają tak jakby byli zaskoczeni problemem widać że są zainteresowani sprawami mieszkańców

    odpowiedz

    • 2 (2)

    ccc, w dniu 18-01-2025 10:34:41 napisał:

    Zatroskani radni losem wyborców

    odpowiedz

    • 0 (0)

    ccc, w dniu 18-01-2025 16:02:21 napisał:

    Brawo Arek seba

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Zadaj pytanie
40PLN
Praca na wysokości
60PLN
Szkolenie bhp dla studentów
79PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Konstrukcje stalowe
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Korzystanie ze środowiska
500PLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
0

Ferie z WOT. Zakończone uroczystą przysięgą wojskową

2 lutego 2025 r. blisko 50 żołnierzy szkolenia #podstawowego 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej (8 K-PBOT) złożyło uroczystą przysięgę wojskową na terenie kompleksu wojskowego przy ul. Jagiełły 11 w Grudziądzu. W tym szczególnym dla żołnierza dniu towarzyszyły im rodziny, znajomi oraz ponad 50 żołnierzy szkolenia wyrównawczego. Dzięki temu kujawsko-pomorscy terytorialsi wzmocnili się o ponad 100 żołnierzy. Była to 37 przysięga w historii 8 K-PBOT. Dodatkowym elementem uroczystości była promocja 11 żołnierzy na pierwszy stopień podoficerski.

(czytaj więcej)
0

Grypa nie odpuściła. 100% wzrost zachorowań u dzieci i dorosłych

W nowym roku grypa nie odpuściła – 100% wzrost zachorowań# u dzieci i dorosłych W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach europejskich, mamy do czynienia – nie bójmy się tego nazwać – z epidemią grypy. Tylko w przychodniach enel-med w styczniu odnotowaliśmy 100% wzrost (w porównaniu do grudnia ubiegłego roku) liczby pacjentów, u których zdiagnozowano zakażenia wywołane tym wirusem. I mówimy tutaj zarówno o osobach dorosłych jak i dzieciach.

(czytaj więcej)
0

NaszEauto. Do 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej# (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zapowiadają start programu „NaszEauto”. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych przeznaczone zostanie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wyniesie nawet 40 tys. zł.

(czytaj więcej)
0

Renta wdowia. Na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu wniosku?

Ponad 288 tys. seniorów złożyło już wniosek #do ZUS o tzw. rentę wdowią. W województwie kujawsko-pomorskim zarejestrowano 19,2 tys. takich wniosków. Połączone świadczenia będą mogły być wypłacane od lipca tego roku, a na złożenie wniosku pozostało jeszcze pół roku. Zakład wskazuje, na co warto zwrócić szczególną uwagę przy wypełniania wniosku o „rentę wdowią”.

(czytaj więcej)