Dziś mamy 7 sierpnia 2025, czwartek, imieniny obchodzą:

04 sierpnia 2025

Parowozownia zniknęła z krajobrazu. Przygotowano tylko projekt

fot. Bydgoszcz- Okruchy Przeszłości

fot. Bydgoszcz- Okruchy Przeszłości

Parowozownia przy stacji #Bydgoszcz Główna była jednym z najstarszych i najcenniejszych takich budynków w Polsce.

Powstały w latach 70. XIX wieku obiekt wyróżniał się kształtem: zadaszone stanowiska były rozmieszczone wokół obrotnicy nie w formie wachlarza, lecz na planie pełnego okręgu. Dwie pozostałe takie lokomotywownie w Polsce znajdują się w innych węzłach dawnej Pruskiej Kolei Wschodniej, dla której potrzeb powstały – w Tczewie i Pile (żadna z nich nie pełni już pierwotnych funkcji). Bydgoski budynek do roku 1985 był miejscem naprawy tenderów.

Na rozbiórkę parowozowni mocno naciskały w 2013 i 2014 r. sąsiadujące z nią zakłady Pesa. Na terenie, na którym stała, miały do 2017 r. powstać kolejne hale produkcyjne. Planom tym sprzeciwił się miejski konserwator zabytków, który wiosną 2014 r. wpisał obiekt do rejestru zabytków. Po odwołaniu się od jego decyzji do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego producent dopiął jednak swego. Parowozownia zniknęła z krajobrazu jesienią tego samego roku, a elementy z jej rozbiórki przewieziono na plac składowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przy ul. Witebskiej, gdzie znajdują się do dziś.

Wkrótce potem Pesa popadła w problemy finansowe, przez co do planowanej wcześniej rozbudowy na razie nie doszło. Inwestycja na terenie po parowozowni wciąż jest jednak planowana – jej realizacja ma być częścią strategii Pesa 2025+.

Nie zostały zrealizowane również zapowiedzi nowego właściciela pozostałości parowozowni. Choć bydgoski samorząd deklarował chęć odbudowy obiektu na terenie parkowym w Myślęcinku, zabrakło na ten cel pieniędzy (według szacunków z 2018 r. – ok. 3,8 mln zł). Złożony przez miasto wniosek o dofinansowanie został odrzucony przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. W efekcie w 2015 r. przygotowano tylko projekt rekonstrukcji. Tymczasem zabytkowe elementy stalowe, przechowywane przez ponad 7 lat pod gołym niebem (choć w opakowaniach ochronnych), zaczęły korodować. W coraz gorszym stanie jest również część odzyskanych cegieł.

Jeszcze kilka lat i nie będzie z czego montować kontrukcji jednego z ważnych świadków kolejowej świetności Bydgoszczy, kiedy to z naszego miasta zarządzano kilkunastoma tysiącami pracowników na linii od Berlina do Królewca.

Źródło: Bydgoszcz- Okruchy Przeszłości

Oceń artykuł: 1 4

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (3) Zgłoś naruszenie zasad

    • 17 (17)

    Demaskuj łgarstwo, w dniu 04-08-2025 13:31:41 napisał:

    "Dziedzictwo narodowe" ...Kto tym dzisiaj się przejmuje.Nikt nie pielęgnuje ani wspólnych wartości ani dziedzictwa.Dzisiaj deweloper,brudny biznes,zagraniczne korporacje,chore wizje lokalnych i wojewódzkich architektów,dyletanctwo konserwatorów zabytków,skorumpowani burmistrzowie,starostowie wojewodowie,prezydenci miast-dyktują pato trend bo liczy się dla nich tylko tu i teraz.Kasa misiu,kasa......

    odpowiedz

    • -4 (4)

    vb, w dniu 04-08-2025 19:54:28 napisał:

    Przecież to Pruska parowozownia ,nie pełni żadnej funkcji .

    odpowiedz

    • 2 (2)

    Kolejarz , w dniu 05-08-2025 08:08:13 napisał:

    Na zdjęciu jest renderowania i wieża ciśnień.Widok niej na Bydgoszcz był piękny ,tak naciski były w 2012 zlikwidowano nasze stanowisko pracy a potem to na zdjęciach widać. Lokomotywownia Bydgoszcz Główna przestała istnieć.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Sokownik ze Stali Nierdzewnej 8L – Naturalny Sok Bez Wysiłku
124,99PLN
Nożyce sekator ogrodowy standard do gałęzi 21cm
13,79PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Szkolenie z HACCP
80PLN
Szkolenie bhp dla studentów
79PLN
Konstrukcje stalowe
Podłoże Uniwersalne z Hydrożelem 50L – Do Ogrodu, Doniczek i Balkonów
26PLN
0

Rozpoczyna się sezon na jeżyny. Duża zawartość antyoksydantów

Rozpoczyna się sezon na jeżyny – jedne z najzdrowszych# owoców późnego lata, które warto włączyć do codziennej diety.

(czytaj więcej)
0

Jak zapobiegać cukrzycy? Może zachorować każdy, bez względu na wiek

Cukrzyca nie jest chorobą zakaźną, lecz bywa nazywana# epidemią XXI wieku. To jedna z najczęstszych chorób cywilizacyjnych.

(czytaj więcej)
0

"Ziemia zapadła się". Dziś rocznica pamiętnej katastrofy

Na początku sierpnia 1977 r. w #kopalni soli w Wapnie niedaleko Wągrowca doszło do katastrofy w wyniku zalania kopalni przez wody podskórne. Nikt z przebywających wówczas w pracy górników nie zginął, ale doszło do kilku poważnych zapadnięć gruntu w okolicy, w wyniku czego część mieszkańców została ewakuowana.

(czytaj więcej)
0

Budowa drogi ekspresowej S10. Jak postępują prace?

Choć tegoroczne lato nie należy do najładniejszych#, to z perspektywy drogowców pozostaje najbardziej intensywnym czasem pod względem postępów w realizowanych pracach. W stosunku do wiosny powiększeniu uległ plac budowy przyszłej drogi ekspresowej S10, który teraz obejmuje już niemal 39 km. Przyjrzyjmy się temu z bliska.

(czytaj więcej)